اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 29895
1397/05/28 - 10:00
رویکردی خلاقانه برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای

بافت چربی قهوه ای بدن می تواند مقادیر زیادی از انرژی را برای تولید گرما بسوزاند و مطالعات انسانی و جانوری نشان می دهد که افزایش مقادر چربی قهوه ای سالم می تواند به مدیریت کردن وزن و کاهش علایم دیابت کمک کند. با این حال، این امر که چگونه به طور ایمن و موثر میزان چربی قهوه ای را افزایش دهیم، یک چالش بزرگ بین محققین بوده است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewsroday، تیمی از مهندسین و محققین دانشگاه کلمبیا به سرپرستی دکتر سام سیا، روشی ساده و خلاقانه را برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای در خارج از بدن و سپس ایمپلمنت کردن مجدد این چربی به بیماران ارائه کرده اند. این تکنیک از رویکردهای گرافت چربی که به طور معمول بوسیله جراحان پلاستیک استفاده می شود، بهره می برد که به موجب آن چربی زیر پوستی را گرفته و آن را با اهداف زیبایی یا بازسازی مجددا به بیماران پیوند می کنند.

در این مطالعه سیا و همکارانش با کشت قطعات بافت چربی سفید موشی در محیط حاوی فاکتورهای رشد و سایر فاکتورهای قهوه ای کننده اندوژن به مدت یک تا سه هفته، آن ها را به چربی قهوه ای تبدیل کردند و سپس آن ها را به موش های چاق پیوند کردن. قهوه ای شدن چربی سفید بوسیله اندازه گیری سطح برخی از بیومارکرهای چربی قهوه ای مانند فعالیت میتوکندریایی و یا مارکر UCP1 ارزیابی شد. اما مهم تر از قهوه ای شدن این چربی، قهوه ای ماندن آن است. زیرا پیش از این نیز در روش هایی مانند استفاده از سرمای مزمن و ...، چربی سفید به چربی قهوه ای تبدیل شده بود اما آن ها ثبات چندانی نداشتند و به محض برداشتن عامل محرک قهوه ای شدن یعنی سرما، این چربی مجددا به چربی سفید تبدیل می شود.

در حال حاضر محققین، بدنبال راهی هستند که ثبات این چربی های قهوه ای را حفظ کنند و امیدوارند بتوانند از این روش با رویکردی با کمترین میزان تهاجم و خطر برای فرد، در درمان چاقی و سایر اختلالات متابولیکی مربوط به آن استفاده کنند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved